Stereotipinis lyčių vaidmenų suvokimas vis dar yra neatsiejamas mūsų kasdienybės palydovas – nuo gimimo iki mirties. Lyčių stereotipai brėžia mums gaires, kuria linkme kreipti konkretaus vaiko kelią, priklausomai nuo to, kokia biologinė lytis jam buvo priskirta. Jei vaiko ugdytojai laikosi įsišaknijusių stereotipinių lyčių normų, vaikas patiria didelį spaudimą atitikti apibrėžtus ir ribojančius aplinkos lūkesčius.
Pagal stereotipinius šablonus ugdoma namuose, viešosiose erdvėse ir, žinoma, ugdymo įstaigose. Šios įstaigos yra atsakingos už darnią mokinių raidą, tačiau ir jose ne visada atsakingai užtikrinamas ugdymas be stereotipų, kuris yra orientuotas į kiekvieno vaiko gerą savijautą ir jam saugios erdvės sukūrimą. Kai kurios iš mokymo (-si) priemonių – vadovėliai ir pratybos – neretai vis dar atspindi su lytimi siejamas stereotipines nuostatas. Vaikas, nuolat atakuojamas „žinučių“ apie tai, kas jam, atsižvelgiant į lytį, galima arba negalima, ilgainiui tas „žinutes“ priima kaip scenarijus, kuriais reikia vadovautis pačiam, norint sėkmingo gyvenimo, ir pagal kuriuos reikia matuoti kitų vertę ir sėkmingumą.
Vadovėliai ir kitos mokymo (-si) priemonės yra vieni iš daugelio vaiko nuostatas formuojančių šaltinių, todėl, norint sumažinti stereotipų žalą, verta peržiūrėti jų turinį ir padaryti jį neutralų lyčių atžvilgiu, kad mokiniai, skaitantys tekstus ir vykdantys užduotis, neperimtų ydingo „nekvestionuojamų lyčių vaidmenų“ suvokimo
Apžvalgoje buvo atrinktos 32 mokymo (-si) priemonės, naudojamos 6-7 klasių ugdymo procese. Jos buvo atrinktos pagal dalykų įvairovės ir leidybos metų kriterijų.
Vertinimo tikslas – apžvelgti, išanalizuoti ir įvertinti, kiek stereotipų yra užfiksuota mokymo (-si) priemonėse, kokių pasitaiko dažniausiai, ar mokiniams (ir kaip) perduodamos stereotipinės žinutės apie lytis.
Leidinyje apžvelgiamos švietimo priemonės, naudojamos dorinio ugdymo, lietuvių kalbos ir literatūros, istorijos, matematikos, biologijos, gamtos mokslų, geografijos ir muzikos pamokose.
Studiją parengė: Alina Martinkutė-Vorobej, Ramunė Narkevičiūtė, Virginija Skučaitė-Budrienė.